Facebook – Instagram – Snapchat – Vilka använder vad?

Facebook är fortfarande den sociala plattform som allra flest (74 %) använder, åtminstone någon gång. Intressant är dock att tillväxten är betydligt större för Instagram och Snapchat (9 %) än för Facebook (3 %). (Källa:soi2017.se). Men att nå igenom på de sociala plattformarna har blivit svårare och svårare. Det krävs relevans samt så klart en bra kommunikation som berör och får folk att stanna kvar. 1,7 sekunder har du på dig om i en video innan mottagaren bestämmer sig för om hen ska se mer eller scrolla vidare.
Att ha en kändis/influencer med i kommunikationen kan öka genomslagskraften i sociala medier. (Kampanj för Electrolux signerat Pool ) Bild på Kalle Zackari Wahlström och “Kockarnas kamp”-vinnaren Edin Dzemat.

 

Jag har själv noterat en tydlig tendens att det är den “äldre” målgruppen som blivit mer och mer aktiva på Facebook. De integrerar också till större utsträckning vilket gör att deras aktivitet blir synlig eftersom Facebook lyfter de inlägg som är mest relevanta vilket i det hör fallet gör att din mamma/mormor etc inlägg prioriteras då deras vänner delar, “likar” och kommenterar mer. Av 56-75 åringar delar 6 av 10 andras inlägg.
“Intressant är Facebooks nya regler som trädde i kraft vid årsskiftet. “Det som jag uppfattar som nyheten är att man samlar in mer information även när användaren befinner sig utanför Facebook, till exempel genom att cookies och liknande läses av även på partnersajter. Det är inte helt nytt, men tydliggörs mer. Facebook får därmed en mycket bredare bild av vad du gör på nätet och därmed vad du är intresserad av, vilket är relevant för annonserna”, säger Daniel Westman, IT-rättsforskare på Stockholms universitet, till DN “
Det kommer även adderas en köpknapp vilket gör det lättare att handla direkt utan att lämna plattformen. Självklart är detta initiativ för att göra användarupplevelsen bättre för användarna.  Men frågan är om de yngre användarna anser att detta är initiativ nog för att inte lämna Facebook?
Det är nämligen den yngre generationen som lämnar Facebook. En trend som jag tror fortsätter upp i nästa ålderskategori under 2018. Snapchat är mediet som de yngre använder.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *