Den tråkiga rehabiliteringen efter en diastasoperation

Den 23 november opererade jag mig på Ersta Sjukhus i Stockholm. Operationen gick bra och jag var uppe och gick promenad redan 3 dagar efter min operation. Jag var som jag förstod utifrån vad jag läst från andra hyfsat förskonad och kunde röra mig hyfsat fritt relativt snabbt. Självklart gjorde det ont att hosta, nysa eller skratta de första veckorna men annars gick det förhållandevis bra. Jag har alltid älskat att träna och därför blev promenader min nya motionsform. Nu 3 månader efter operation så har jag börjat med träning för magen. Lugn, försiktig träning som är tråkig men som jag vet att jag måste göra. Jag har gjort det förut när jag fick ihop diastasen så mycket som jag kunde innan operation var det enda som återstod. Men de senaste veckorna har också smärtan gjort sig påmind och som opererad är det svårt att veta vad som är bra träning och mindre bra träning. Jag har därför tagit det lugnt med magövningarna och mest ägnat mig åt promenader och lugn testcykling. För smärtan är ny och jag tror att jag ska lyssna på kroppen. Men aj vad jag längtar efter hårdare, tuffare träning.  Men Katarina Woxnerud träffade jag redan 2015 då jag ville få kontroll på mina inre magmuskler och för några veckor sedan fick jag ett nytt program för att återigen träna upp magen.  När jag fick programmet kände jag mig bra i magen och hade ingen smärta. Men som hon sa det kan gå fram och tillbaka för det tar cirka ett halvår innan magen är läkt invändigt.

Bildresultat för katarina woxnerud

En av de övningar jag gör just nu förutom alla kontrollövningar för att spänna magmuskler

Träning av den djupa bålmuskeln direkt efter förlossning hjälper till att täta ihop delningen. Det är viktigt att man gör den träningen först, innan man går på träning av den raka bukmuskeln (vilket är i stort sett alla bålövningar du kan komma på, på rak arm).

Jag laddade ned MammaMage-appen och börja träna med den direkt efter min senaste förlossning. När jag inte förstod hur jag skulle få kontroll på de inre magmusklerna träffade jag även Katarina Woxnerud som hjälpte mig att hitta kontrollen och träna upp magen. Samma app hjälper mig nu efter magoperationen. Återigen är jag där och tränar för att ge min operation det bästa resultat jag kan komma på. Det är dessvärre inget som man får med sig från sjukhuset så det är något man själv måste ta ansvar för.

Bildresultat för mammamageappen

Som jag längtar efter att på riktigt bli av med den här appen:) När jag kan slänga den har jag nått mitt mål med träningen och kan börja träna som jag vill igen. Cykla, styrketräna, åka längd, hoppa, klättra osv. Längtar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *