Bra reklam kommer ur goda relationer

Det finns många kreativa, galna, härliga idéer. Men det krävs en mängd bra relationer för att bra idéer ska få liv. Först handlar det om att byrån ska ha modet och kunskapen kring hur iden ska presenteras och lyftas fram. Hur kan man få kunden/uppdragsgivaren att förstå den potentiella storheten och var i ligger styrkan i det som presenteras? Relationen och tryggheten i att lita på att den ibland vaga idén kommer bli lysande. Självklart kan man köra härskartekniker för att få igenom sina idéer men då blir byråsamarbetet inte speciellt långvarigt.

När den inledande processen är över och kunden köpt in på iden återstår den kanske svåraste fasen. Kunden ska hålla fast vid planen oavsett interna påtryckningar. Det kan räcka med små förändringar för att det som hade lysande förutsättningar att lyckas blir en medioker och rätt platt kampanj. Här har både byrån och kunden ett viktigt ansvar. Att hålla en transparens mellan sig så att byrån har möjlighet att vara del av interna processer och på så sätt hålla liv i idén. Någon internt tycker kanske att man borde göra så, en annan si osv.

Tänk er hur införsäljningen av Klarnas – Smooth Payment lät på första mötet? —Fisk som åker rutchkana. Här krävs det enormt mod hos kunden att hålla kvar vid orginalidén. Om det nu var en orginalidé eller något som uppstod i stunden. Oavsett så krävs det tillit och mod för att gå vidare.

Byrå: Nord DDB. Regisserad av MJZ’s Perlorian Brothers

Jämför varumärken med stjärnor som Zlatan, Elon Musk etc. vilka varumärkens kommunikation tycker ni sticker ut? Vilka Zlatans har vi därute?

Vårt (Pools) egna exempel för KLM Amsterdam Sneaker är ett annat lyckat case. Att som flygbolag kommunicera kring en sko när man i slutändan vill sälja fler resor är ett lysande exempel på att om man vågar så lönar det sig. Resultatet blev enastående och förutom ökad försäljning belönades kampanjen även av Youtube, 100 wattaren och KLM internationellt.

Sara Rosengren skriver i en intervju med Civilekonomen om reklamkapital – Konceptet i korthet: företag vars reklam skapar värde för mottagaren bygger upp ett slags kapital, och kan tillskansa sig fler fördelar än enbart förbättrad försäljning. Reklamkapitalet gör det lättare för företaget att knyta till sig kompetens, kommande reklaminvesteringar kan effektiviseras och man blir även attraktiv som samarbetspartner.
Sara exemplifierar med Volvos Zlatan-reklam. Den världsberömde fotbollsspelaren sökte själv upp bilföretaget efter att ha gillat den reklamfilm de gjort med numera nedlagda housegruppen Swedish House Maffia.

Precis så är det. Ett varumärkes attraktionskraft ökar inte bara försäljningen utan lyfter även internt. Det blir en intern stolthet att jobba på ett företag som skapar värde för mottagaren och inte bara vill “kränga en produkt”.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *