100 Wattaren – Konsument Singel & Internationellt

Från och med nu kommer bloggen även handla om kommunikation. Det som jag har arbetat med de senaste 10 åren kommer också ligga till grund till blogginlägg här. Jag arbetade tidigare på Walt Disney med både marknadsföring och kommunikation. Sen ca 2 år tillbaka arbetar jag på reklambyrån Pool i Stockholm. Där är min roll  Senior Account Director eller Projektledare som det heter på Svenska. Projektledare på en reklambyrå och en projektledare på en marknadsavdelning är 2 helt skilda saker. Projektledare på reklambyrå är kundansvarig och leder inte projekten i den utsträckningen som man gör på en marknadsavdelning.  I min roll handlar det om att vara “marknadschef” för kundens varumärke. Jag behöver sätta mig in i affären, se över strategin för kommunikationen, sätta mig in i mediavalen och vägleda rätt i deras kommunikation. Det fortlöpande arbetet sker tillsammans med både produktionsledare och kreatörer samt så klart även kunden. Det första inlägget får därför handla om 2 kampanjer som belönades med pris i reklamtävlingen 100 Wattaren.

Det fantastiska teamet bakom vinsten. Pool & Electrolux

Vår fantastiska kampanj för AEG – (AEG Fashion Wash) belönades med en 100 Wattare – Det finaste priset i kategorin Konsument Singel och kampanjen Amsterdam Sneakers belönades med 50 Wattare i kategorin Internationellt. Gemensamt för båda dessa bidrag är mod och kreativitet. Hur kan man beröra och väcka intresse för som i AEG´s fall en lågintresseprodukt (tvättmaskin)? Att dessutom beröra och intressera i en resebransch som präglas av lägsta pris är både modigt och kreativt. Att våga prata om en sko istället för pris.   Båda kampanjerna sticker ut och är modiga i sina respektiva områden. Modet består av att kunden ska våga genomföra projektet så som vi presenterar idén. Att inte “fega ut” utan tro och jobba lika mycket för idén som byrån gör. Det är lätt att man får internt motstånd och att man då viker ned sig och går på ett säkrare och fegare kort. En bra relation mellan byrå och kund är därför A & O. Det måste vara en relation som präglas av respekt och förståelse för varandras styrkor och kompetenser. Men bra kommunikation belönas inte bara med priser det ger också högre effekt på försäljningen. Bra kommunikation sticker ut och tar för sig. KLM´s kampanj belönades även med pris av Youtube då det var den bästa kampanjen på Youtube både i SE och NO under Q1 2017.

AEG Fashion Wash

För att bevisa den moderna tekniken i det nya AEG-tvättprogrammet utsatte AEG maskinerna för det ultimata testet genom att tvätta och torktumla en hel klädkollektion – bara några timmar före catwalken på Stockholm Fashion Week! Modigt, stilsäkert och oväntat anser juryn och tilldelar tilltaget 100W.

Juryns motivering:
På ett oväntat sätt har man fått en av de tråkigaste sysslorna engagerande. AEG fashion wash bevisar att – show don’t tell – ibland är det effektivaste sättet för kommunikation. En inspirerad jury säger grattis till vinnaren av årets 100-watt som med ett imponerande resultat bevisat en makalös effekt. Både i tvättmaskinen och i försäljningsrapporten.

KLM Amsterdam Sneaker

En annorlunda, rolig och kreativ idé för ett flygbolag gav ett fantastiskt resultat! Ett resultat som faktiskt visat sig vara ännu bättre efter det att vi tävlade i 100 wattaren

Amsterdam är världsstaden som är såpass kompakt till ytan att du faktiskt bäst upptäcker den till fots. Och för att belysa detta, tog vi fram en unik sneaker, optimerad för att upptäcka Amsterdam i. Med tålig design och särskilt  lämpad för långa promenader, gav den bäraren fri access till Amsterdams 25 bästa sevärdheter. Sneakern fanns i begränsad upplaga och kunde budas hem på eBay och Tradera (inkl flygbiljett) eller så kunde de som redan köpt en resa till Amsterdam med KLM vinna den i en tävling.
Kampanjens delar bestod av kampanjsajt, 4 st teaserfilmer som drog igång före kampanjens start,  kampanjfilmer, samarbete med influencers i alla tre länder samt en B2B-del mot återförsäljare av resor.

Juryns motivering
På en mycket konkurrensutsatt marknad och med en begränsad mediebudget är det inte alltid lätt att som liten slåss med de stora stadskatterna. Men tack vare en klok insikt – som gör svagheten till en styrka – ser vi här hur man med begränsade medel kan skapa ett varumärkespositionerande helhetskommunikationskoncept som redan under kampanjperioden driver tydliga säljeffekter. Med ett symboliskt avstamp i en sko (!) har de skapat navet för hela kampanjen och knyter sedan på ett snyggt sätt samman alla kampanjenheter i en tydlig och klart målgruppsanpassad berättelse som hjälper till att lyfta fram produktens fördelar gentemot konkurrenterna. Varför åka till London, New York, Milano, Paris eller Barcelona när KLM kan ta oss till Amsterdam?

Best Ads on Youtube – SE & NO Q1 The Amsterdam Sneaker blev  bästa reklamfilmen i både Sverige och Norge under Q1 2017 på Youtube.  (Uträkningen baseras på en algoritm som räknar bland annat organiska visningar, betalda visningar och visningstid, enligt Youtube)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *